söndag 18 november 2012

Årets hjältinna!

I min andra blogg, Bookie, skrev jag igår om en vän och författare som just debuterat! Hon heter Karolina Lundmark och du kan läsa mera om henne här: http://bookie.bokhora.se/van-och-forfattare-karolina-lundmark/
I denna blogg vill jag nu prata mera om hennes bok, Fröken Fantasi gör sorti. Med underrubriken: Ett erfarenhetsbaserat inlägg i den verklighetsfrånvända skoldebatten.


Läste ut boken i morse och jag känner att detta är den bästa bok jag läst och den mest sanningssägande överhuvudtaget! Karolina skriver rakt och okonstlat och utan överdrifter om den situation som vi lärare befinner oss i idag. Det kan finnas någon lärare som inte känner igen sig och till dig får jag i så fall säga: Grattis!

Karolina "piskar-på" fenomenet konferenser, studiedagar och diskussioner i det oändliga som aldrig resulterar till något som kan kallas bra... Det vi alla behöver är: Tid till eftertanke,tid till planering, tid till pedagogiska samtal med kollegor, tid till eleverna som är den verkliga bristvaran i jätteklasser med 30 elever. Om vi inte någon gång protesterar  kommer det inte att bli någon förbättring, vad vi nu kan se. Nu ska minsta unge betygsättas och dokumenteras och skrämmas skiten ur för att någon stridspitt, kallad Björkriset, fått för sig att prov och kontroller gör skolan bättre... Den sista meningen är mina åsikter, inte Karolinas, men de kan mycket väl överensstämma...

Min uppmaning till alla er där ute, vänner, kollegor, politiker, föräldrar: Läs boken! Önska den till julklapp, ge bort den i present, läs, läs, läs, för budskapet är så viktigt! Basta!

1 kommentar: