fredag 6 mars 2020

Härliga boktips till den lässugna!

Det blev en hel del läsning för mig när jag blev liggande i influensa. Böckerna fanns och läslusten också, även om febern såg till att jag sov en hel del! Lyckligtvis har jag denna vecka sportlov, vilket har betytt ännu mera läsning!

De två senaste böckerna jag läst är helt klart favoriter! Här handlar det om hemligheter, försvinnanden, mord, i Dalarna och på Säters mentalsjukhus. Skickligt berättat av Helena Kubicek Boye! Korta kapitel gör att det blir en nerv i läsningen och det är svårt att lägga undan boken... Just nu läser maken böckerna och han håller med om att de är riktigt spännande! Nu väntar vi bara på att tredje delen ska dyka upp på biblioteket.





I bokcirkeln är uppdraget att läsa en pusseldeckare, helst gammal modell. Jag började med att läsa om denna första bok om morden i Midsomer.


En annan favoritförfattare är denne norrman. Han skriver polisdeckare förlagda till Norge och han skriver på två serier. Nattmannen och flera böcker till är i en serie och Katarinakoden är en annan serie med Cold-cases






Skotske Peter May skriver böcker i en ny serie där Enzo Macleod löser brott i Paris. Den tidigare serien utspelar sig ju på karga öar i Atlanten, medan denna har sin handling i Paris och dess katakomber! Hu, vilken cellskräck som kan utlovas i denna bok!
Denna bok utspelar sig i Claude Monets trädgård och den lilla byn och vi får följa några huvudpersoner under olika tidsåldrar. Spännande och en längtan efter att besöka Monets trädgård!



Bok två i Karin Smirnoffs trilogi är minst lika bra som den inledande boken. Denna bok läste vi i bokcirkeln under rubriken sekter. Skrämmande och sorglig!

Omläsning av en favorit blev det också, denna gång på engelska. En brevroman mellan Helene från USA och bokhandeln i London. En stark vänskap byggs upp, allt efter breven som skrivs. När ska hon få tillfälle att besöka bokhandeln på riktigt? Ja, det tar tid, eftersom den utspelar sig under andra VK:s slut och mycket händer i världen.


Avrundar med två feelgood-böcker! Britterna/irländarna är duktiga på denna genrer, tycker jag. Bra att ta till mellan deckare och andra kusliga historier :)

Här nedan några andra bra böcker, dock utan bilder!

En avlägsen kust av Jenny Colgan
Regnmannen av Jonas Karlsson
Ogjort av Doris Dahlin
Elva nätter före jul av Anna Fredriksson
Tysk höst av Stig Dagerman


För att hålla reda på alla böcker jag läst, skriver jag i denna vackra bok:


Anna Handell har skrivit/målat denna underbara bok. Utgiven på Libris förlag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar