onsdag 18 mars 2020

Spännande boktips!


Recension av Ormarna av Sadie Jones


Söndagen 15 mars ägnade jag hela dagen till att läsa. Visst, jag gjorde paus för att äta, fika och småprata med min familj, men ganska snart återvände jag till Ormarna igen. Det som börjar med att Bea ser en snygg röd skinnväska i ett skyltfönster, leder mig vidare till ett par som båda känner för att resa, göra något annat, se världen! Ja, Bea och Dan ger sig iväg på en roadtrip till Frankrike i en gammal bil och de stannar till hos Alex, Beas bror, som har hand om ett mindre hotell ute på landsbygden. Det är här allt sätter fart! 

Sunkigt och nedgånget hotell utan gäster, men med råttor och ormar på vinden. En bror som har svårt att få ordning på sitt liv och föräldrarna, som nedlusade med pengar och avsaknad av empati och social kompetens, gör allt för att ändra och ställa allt som de önskar. I denna berättelse lurar hela tiden en oroskänsla bakom hörnet. 

När Alex dör i en olycka, tar märkliga polisförhör vid, där man öppet vädrar sin främlingsfientlighet och byråkratiska regler, gör att allt tar väldigt lång tid. Pengar, affärer och incest samt ett makalöst spännande slut, gör att Ormarna, hamnar på topplistan över väldigt bra bok 2020!



Jag har läst en översättning av denna bok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar